موتورهای دوار ( rotary motor )
به صورت حرکت دورانی تولید نیروی مکانیکی می کنند . این موتورها بر حسب این که به صورت جریان مستقیم ( dc ) یا متناوب ( AC ) عمل نمایند ، و یا بر حسب منظور یا استفاده ای که برای آنها دز نظر گرفته شده است ، دارای انواع و اندازه های متعدد می باشند .
پوسته ی موتور را می توان با وضعیتی که موتور در آن کار می کند ، انطباق داد ( مثلا ، موتورهای ضد گرد و خاک ، ضد نشت یا موتورهای ضد اشتغال ؛ بدنه ی غیر ثابت برای موتورهای تسمه ای یا برای موتورهایی که تحت ارتعاشات شدید قرار می گیرند ) .
بسیاری از موتورها ممکن است دارای یک بادبزن یا وسیله دیگر جهت خنک نگه داشتن موتور در جریان کار باشند .
به استثنای موتور راه انداز برای موتورهای درون سوز احتراقی ( شماره 85/11 ) ، این شماره شامل موتورهای الکتریکی از هر نوع ، از موتوهای با نیروی ضعیف برای استفاده در الات ، ساعت ، کلید های ساعت ، ماشین های دوزندگی ، اسباب بازی و غیره گرفته تا موتورهی بسیار قوی برای دستگاه های نورد کردن و غیره ، می شود .
موتورها حتی چنانچه مجهز به قرقره ( Pulley ) ، دنده یا جعبه دنده ، یا مجهز به محورهای قابل انحنا، برای راه انداختن ابزارهای دستی باشند در همین شماره طبقه بندی میشود .
این شماره شامل موتوهای خارج از بدنه Outboard motor برای حرکت قایقها می باشد ، که به صورت یک واحد متشکل از یک موتور برقی ، محور ، پروانه و یک سکان می باشد .
موتوهای همزمان ( Synchronous motor ) برای محرک های ساعت حتی اگر مجهز به چرخ دنده باشد در همین جا طبقه بندی می شود ، با این حال ، موتورهای همزمان که دارای چرخ های ساعت سازی نیز باشد از این شماره مستثنی می شود .( شماره 91/09 )