ترخیص کالا ، واردات ، صادرات ، ارزش گذاری ، تعیین تعرفه ، مشاوره

انجام کلیه امور ترخیص کالا در سریع ترین زمان و بیشترین کیفیت

ترخیص کالا ، واردات ، صادرات ، ارزش گذاری ، تعیین تعرفه ، مشاوره

انجام کلیه امور ترخیص کالا در سریع ترین زمان و بیشترین کیفیت

ترخیص کالا ، واردات ، صادرات ، ارزش گذاری ، تعیین تعرفه ، مشاوره

امروزه با توجه به وضع قوانین سخت گیرانه و جریمه های نقدی سنگین نیاز به مشاوره و آگاهی کامل قبل از هر اقدامی ، لازمه ی ترخیص کالا می باشد.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

هزینه های گمرکی به این مفهوم در قالب اصطلاح بین المللی  « حقوق و عوارض ورودی و صدوری »(Import & Export duties and taxes ) به اعتبار همان قید استثنایی که در بیان این تعاریف در واژه نامه سازمان جهانی گمرکی شده ، یعنی حق الزحمه ها و هزینه هایی که از حیث مبلغ محدود به هزینه تقریبی خدمات انجام یافته است ، به عمل آمده نمی گنجد ، بنابر این وقتی گفته یا نوشته می شود « حقوق و عوارض ورودی » در واقع هزینه هایی را شامل می شود که محدود به هزینه تقریبی خدمات یا وابسته به آن هستند،.
مثلا در رابطه با ده درصد کرایه حمل محصولات وارداتی که با ناوگان حمل و نقل خارجی به نفع وزارت راه وصول می شود.یا هشت درصد هزینه ی وصولی موسسه ی استاندارد از روی ارزش FOB محصولات وارداتی برای صدور گواهی استاندارد ، اینها همه جزء حقوق ورودی محسوب می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۳۴
ابراهیم هوشیاری

هزینه های گمرکی وجوهی هستند که جهت بعضی از خدمات گمرکی (نظیر: تخلیه،بارگیری یا باربری ، خدمات جنبی نظیر صفافی یا بارچینی ، انبارداری آزمایش و تعرفه بندی ، کارشناسی کالا ، بدرقه و خدمات فوق العاده) مطابق نرخی که به موجب هیئت وزیران برای هر یک از موارد مذکور تعیین و به گمرک ابلاغ می شود،در صورت تعلق انجام این خدمات دریافت می شود.
ممکن است سازمان یا اشخاصی  که بعضی از این امور را ( به استثناء تعرفه بندی ، خدمات فوق العاده و بدرقه ی کالا که منحصرا باید توسط گمرک انجام شود)،به عهده می گیرند اصولا دولتی و یا وابسته به دولت هم نباشند،به عبارت دیگر ممکن است این خدمات به بخش خصوصی واگذار و یا به مشارکت یک سازمان دولتی انجام شود، در هر حال چون درباره ی واردات یا صادرات و اظهارنامه های گمرکی وصول می شوند.صرف نظر از اینکه چه شخصی اعم از دولتی یا خصوصی عهده دار انجام این خدمات باشد،(هزینه های گمرکی) خوانده می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۴۴
ابراهیم هوشیاری

عوارض اگر در مورد واردات برقرار گردد به نام موسسه یا سازمانی که مصرف کننده آن است خوانده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۲
ابراهیم هوشیاری

همانطور که میدانیم سود بازرگانی پس از کارشناسی های لازم در هیئت وزیران به تصویب می رسد و این در حالی است که حقوق گمرکی که یک بار برای چند دهه تعیین می شود و ثابت است ، و فعلا هم نرخ آن برای بالغ بر 6000 ردیف 8 رقمی کد کالا 4 درصد بدون تفاوت است ، اگر هم بخواهند آن را تقلیل یا معاف دهند ، مستلزم لایحه است ، بنابراین معافیت از سود بازرگانی دلیل معافیت یا بخشودگی یا تخفیف در حقوق گمرکی نیست ، ولی بر عکس معافیت از سود بازرگانی موجب کاهش حقوق ورودی تا سطح 4 در صد می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۴
ابراهیم هوشیاری

حقوق ورودی شامل دو جزء است.



حقوق گمرکی + سود بازرگانی = حقوق ورودی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۵۲
ابراهیم هوشیاری

سود بازرگانی وجوهی است که میزان آن به موجب تصویب هیئت وزیران تعیین می شود.سود بازرگانی به موجب قانون انحصار تجارت خارجی ( مصوب 1311 و اصلاحیه 1320 شمسی)از یک طرف و قانون گمرک و همچنین قانون صادرات و واردات - که هر یک به نحوی صریح یا ضمنی به آن اشاره نموده - توسط هیئت وزیران تعیین و در صورت تعلق از واردات قطعی دریافت می شود،و ابزاری است برای دولت در حمایت از آنچه در داخل تولید میشود.

سود بازرگانی بیشتر با نظر حمایت از صنایع و تولیدات داخلی تعیین می شود.بدیهی است جنبه ی مالی این حقوق نیز مورد توجه است،زیرا بخشی از بخشی از سهم درآمد های عمومی دولت از محل همین عواید گمرکی تامین می شودو سود بازرگانی از این جهت نقش قابل ملاحظه ای دارد.
شاید به همین دلیل بوده که در ایرانعلاوه بر حقوق گمرکی ، خواسته اند سود بازرگانی ، مستقل از حقوق تعیین شود.
حقوق گمرکی مصوب مجلس است ، تغییرات در جهت افزایش آن در قالب سود بازرگانی و توسط دولت انجام می شود.
حقوق گمرکی معمولا ثابت و برای چند دهه ممکن است تغییر نکند.معمولا با تغییر تعرفه گمرکی و استفاده از سیستم های جدید  و نمانکلاتور های گمرکی نو که توسط شورای همکاری گمرکی  در بروکسل تدوین می شود و به کشور های عضو پیشنهاد می گردد ، این نرخ ها برای حقوق گمرکی ، مورد تجدید قرار گرفته یا عینا تکرار می شود ، ولی سود بازرگانی هرسال ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد ، بنا بر این از این لحاظ تفکیک این دو حقوق ( حقوق گمرکی و سود بازرگانی) قابل توجیه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۲۴
ابراهیم هوشیاری

حقوق ورودی(Import Duties) که در بعضی از قراردادها از آن نام برده می شود با توضیحی که در قرار داد،داده می شود می تواند شامل کلیه حقوق گمرکی ، سایر حقوق ، مالیات ها و عوارض و حتی هزینه ها باشد، به غیر از هزینه خدمات ،

مثلا برای اختصار می توان در حقوقی که در ایران از واردات قطعی - در صورت تعلق - وصول می شود و شامل حقوق گمرکی ، سود بازرگانی است عبارت « حقوق ورودی » را بکار برد،البته اگر خواسته باشیم دقیقا با اصطلاحات شورای همکاری گمرکی تطبیق دهیم عبارت «حقوق و عوارض ورودی»(Import Duties and Taxes) جامع تر خواهد بود.

نکته:
تا پیش از قانون تجمیع عوارض ، علاوه بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی وجوهی هم تحت عناوین عوارض شهرداری،هلال احمر و غیره دریافت می شد که همه آنها در همین حقوق ورودی فعلی تجمیع شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۲۸
ابراهیم هوشیاری

تعرفه گمرکی کشور ها صرف نظر از اینکه ممکن است در بیشتر موارد از یک نمانکلاتور گمرکی گرفته شده باشند اما از لحاظ وضع زیر تعرفه ها ، نرخ حقوق گمرکی ، و سایر حقوق ورودی الزاما مثل هم نیستند و بنا به مقتضیات هر کشور این حقوق و شرایط ورود و صدور ممکن است متفاوت باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۲۶
ابراهیم هوشیاری

تعرف گمرکی ، بین المللی است و تقریبا اکثر کشور ها از یک نمانکلاتور پیروی می کنند.
قابل توجه است که بدانیم بیشتر کشور های عضو WTO از سیستم HS استفاده می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۱۸
ابراهیم هوشیاری

تعرفه مورد استفاده در ایران در حال حاضر موسوم به (HS) یا تعرفه ( The Harmonized Commodity Description and Coding System) است.

این تعرفه از 6 قاعده ی عمومی جهت طبقه بندی،یادداشت های قانونی،یادداشت های توضیحی(تفسیر نمانکلاتور)تشکیل شده است،دارای ردیف های چهار رقمی (Heading)، همچنین ردیف های شش رقمی تحت عنوان (Code HS) و فهرست الفبایی و همچنین آراء طبقه بندی است که کجموعا کار طبقه بندی را در بیشتر موارد تسهیل می کند.به طور خلاصه ساختمان طبقه بندی نمانکلاتور مورد بحث نسخه 2007 به شرح زیر است: 

HS STRUCTURE 2007
  • 21          Section
  • 96          Chapter
  • 1250       Heading
  • 5612       Separate Categories of goods
                        -273    Heading Undivided
                        -2431  One-Dash Subheading
                        -2370  Two-Dash Subheading
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۱۰
ابراهیم هوشیاری